Test kompetencji potrzebnych do rozwoju mowy i czytania SON-R

kid-4305233_1920.jpg

SON-R 2,5-7,6

Test ten przeznaczony jest do mierzenia poziomu funkcji intelektualnych stanowiących podłoże do nauki mowy i czytania. Dzięki niemu łatwo określić obszar problemu dziecka w nabywaniu systemu językowego i ustalić program terapii. Test skierowany jest do dzieci od 2 do 7 roku życia, u których rozwój mowy nie przebiega prawidłowo lub mających kłopoty w nauce czytania.

TEst BADA

  • umiejętność dokonywania kategoryzacji,

  • analizę i syntezę wzrokową na materiale atematycznym ( symbolicznym),

  • analizę i syntezę wzrokową na materiale tematycznym,

  • koncentrację i pamięć bezpośrednia,

  • grafopercepcję.

Postęp w terapii

Test SON-R składa się z 6 podtestów warunkujących uczenie się języka mówionego i pisanego

  • wskazuje obszary wymagające interwencji terapeutycznych. Pokazuje słabe i mocne strony dziecka. Na tej podstawie pozwala precyzyjnie dopasować działania terapeutyczne,

  • pozwala na dokonanie diagnozy preferencji zadań prawopółkulowych i lewopółkulowych,

  • pozwala obliczyć wiek rozwojowy dziecka dla każdej funkcji ,

  • pozwala obliczyć iloraz inteligencji,

  • umożliwia określenie postępów dziecka po roku terapii.

Ponieważ wyniki uzyskane w każdym z podtekstów przeliczane są na wiek umysłowy, można zobaczyć poziom funkcji poznawczych rozwojowo i dostosować program oddziaływań terapeutycznych do indywidualnego profilu dziecka.

Przeprowadzenie testu

Test wykonywany jest indywidualnie i jego czas trwania dostosowany jest do tempa pracy i możliwości dziecka. Średnio zajmuje 90 minut.

Na jego podstawie opracowany jest profil rozwojowy dziecka pokazujący jaki poziom uzyskuje w konkretnych badancyh kompetencjach, wskazując mocne i słabe obszary rowojowe dziecka. Na podstawie wyników poszczególnych obszarów opracowywany jest program terapii celowanej.

Dla kogo

Test przeznaczony jest dla dzieci od 24 miesiąca do 7,6 lat, a w przypakdu dzieci z opóźnieniem rozwojowym do 10 lat.